Tuesday, 22 December 2015
Home »
»
00:18
No comments
တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ဦးေအာင္တိုး စိတ္ႀကိဳက္ ဆြဲသြားတဲ့ တရားစီရင္ေရးနဲ႔ တရားေရး မ႑ိဳင္
Published on Sun, 12/20/2015 - 18:02

ျမန္မာ့သမိုင္း၌ အရွည္ၾကာဆံုး တာ၀န္ယူခဲ့ေသာ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ဦးေအာင္တိုးႏွင့္ အမ်ဳိးသား ညီလာခံ ကာလအတြင္း ၎၏ လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္မႈမ်ား
“တရားေရး မ႑ိဳင္သည္ ဥပေဒျပဳေရး မ႑ိဳင္ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မ႑ိဳင္တို႔ႏွင့္ တူညီေသာ အဆင့္အတန္းျဖင့္ လြတ္လပ္စြာ တည္ရွိေစရမည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးက တရားစီရင္ေရး အေပၚ လႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္မႈ ကင္းရွင္းရမည္”
တရားစီရင္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ (NLD) ရဲ႕ ေရြးေကာက္ပြဲ ေၾကညာစာတမ္းမွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ အခ်က္တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။
NLD ရဲ႕ေရြးေကာက္ပြဲ ေၾကညာစာတမ္းမွာ တရားမွ်တၿပီး ဘက္လိုက္မႈ ကင္းတဲ့ တရားစီရင္ေရး စနစ္ ထူေထာင္ဖို႔ လုပ္ေဆာင္မယ့္ အခ်က္ ေျခာက္ခ်က္ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ဟာ ႏိုင္ငံရဲ႕ အျမင့္ဆံုး တရား႐ံုး ျဖစ္တယ္။ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္က ကိုယ့္လက္ေအာက္မွာ ရွိတဲ့ တရား႐ံုးေတြကို ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲျခင္း၊ ျပဳျပင္ ထိန္းေက်ာင္းျခင္းေတြကို လြတ္လပ္ပိုင္ႏိုင္စြာ လုပ္ကိုင္ခြင့္ ရွိရမယ္။ ဥပေဒ အရ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြက လြဲၿပီး တရားစီရင္မႈကို အမ်ားျပည္သူ ေရွ႕ေမွာက္မွာ ေဆာင္ရြက္ရမယ္။ စြပ္စြဲခံရသူကို တရားဥပေဒနဲ႔ အညီ ခုခံေခ်ပခြင့္ အျပည့္အ၀ ေပးရမယ္။ တရားသူႀကီးေတြက ဥပေဒနဲ႔ အညီ လြတ္လပ္စြာ တရားစီရင္ခြင့္ ရွိဖို႔ လိုအပ္တဲ့ ကိစၥေတြကို ေဆာင္ရြက္ရမယ္။ ဥပေဒအရ ျပစ္မႈထင္ရွား စီရင္ျခင္း မရွိေသးသမွ် ဘယ္သူကို မဆို အျပစ္ကင္းတယ္ စတဲ့ အခ်က္ေတြလည္း ပါ၀င္ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ လြတ္လပ္ၿပီး မွန္ကန္ မွ်တတဲ့ တရားစီရင္းေရး စနစ္ ေပၚေပါက္ဖို႔အတြက္ ဒီအခ်က္ေတြနဲ႔ မလံုေလာက္ပါဘူး။
လက္ရွိ တရားေရး မ႑ိဳင္ဟာ ယိုင္နဲ႔႐ံု သာမက ၿပိဳက်လု နီးပါး ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ အရလည္း အစိုးရ ေျပာင္းေပမယ့္ တရားသူႀကီးေတြကို ေျပာင္းဖို႔ ခက္ေနပါတယ္။
တစ္ဖက္မွာလည္း တရားသူႀကီး ၁၀ ဦးမွာ ရွစ္ဦးေလာက္ကို ဖယ္ထုတ္ၿပီး အစားထိုး ခန္႔အပ္မွ တရားေရးမ႑ိဳင္ တည့္မတ္ဖို႔ လမ္းစ ရွာႏိုင္မယ့္ အေျခအေန ျဖစ္ပါတယ္။
ၿပီးခဲ့တဲ့ ငါးႏွစ္တာ ကာလအတြင္း တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ သတင္းေကာင္း ရွာမရခဲ့ပါဘူး။
သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ တက္လာၿပီး ၂၀၁၂ ခုႏွစ္မွာ အျပင္းထန္ဆံုး ေ၀ဖန္ခံရတာ တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ‘တရားခြင္မွာ တရားသူႀကီးအစား ေငြထုပ္ပဲ ရွိေတာ့တယ္’ လို႔ ေ၀ဖန္ခံရတဲ့အထိ ဆိုးရြား ခဲ့ပါတယ္။
သမၼတ ဦးသိန္းစိန္လည္း သူ႔ရဲ႕ ပထမဆံုး မိန္႔ခြန္းမွာ “တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး၊ လြတ္လပ္စြာ တရားစီရင္ေရး၊ ဥပေဒ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြမွ အပ ျပည္သူေရွ႕ေမွာက္ တရားစီရင္ေရး တို႔ကို လုပ္ဖို႔ လိုတယ္” လို႔ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ အဂတိ လိုက္စားမႈ၊ အာဏာ အလြဲသံုးစား လုပ္မႈ၊ မေလ်ာ္မကန္ ျပဳလုပ္မႈေတြကို အသိေပးတာ၊ သတိေပးတာ၊ အေရးယူတာေတြ လုပ္ေနတယ္လို႔ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္မွာပဲ ဦးသိန္းစိန္က ထပ္ေျပာပါတယ္။
လက္ေတြ႕မွာ ထိေရာက္မႈ မရွိခဲ့ပါဘူး။ ေငြမ်ား တရားႏိုင္ စနစ္နဲ႔ အဂတိ လိုက္စားမႈေတြ ဆက္ျဖစ္ခဲ့ၿပီး ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ အတြင္းမွာ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ တိုင္ၾကားစာ ၈၀၀၀ ေက်ာ္ လႊတ္ေတာ္ကို ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။
ဒီအတြက္ လႊတ္ေတာ္မွာ ေဆြးေႏြးရတဲ့ အထိ ျဖစ္ခဲ့ေပမယ့္ ထူးျခားတဲ့ အေျပာင္းအလဲ မျဖစ္ခဲ့ျပန္ပါဘူး။
NLD ဥကၠ႒ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္တဲ့ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးႏွင့္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရး ေကာ္မတီက ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာမွာ လႊတ္ေတာ္ကို တင္သြင္းခဲ့တဲ့ အစီရင္ခံစာမွာလည္း တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္ရဲ႕ ဆိုးရြားမႈေတြကို ေဖာ္ျပပါတယ္။
၂၀၁၄ ခုႏွစ္ အတြင္းမွာ ေကာ္မတီက လက္ခံ ရရွိတဲ့ တိုင္စာ ၇၂၀၀ ေက်ာ္မွာ တရားစီရင္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ တိုင္စာ ၃၅၀၀ ရွိခဲ့ပါတယ္။
ၿပီးခဲ့တဲ့ ဒီဇင္ဘာ ၈ ရက္မွာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ တရားစီရင္ေရး၊ ဥပေဒေရးရာႏွင့္ တိုင္ၾကားစာမ်ား၊ အသနားခံစာမ်ား စိစစ္ေဆာင္ရြက္ေရး ေကာ္မတီက ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကို တင္သြင္းလိုက္တဲ့ အစီရင္ခံစာအရ ဆိုရင္ အခုခ်ိန္မွာ ပိုဆိုးတဲ့ အေျခအေနကို ေရာက္ေနပါၿပီ။
■ တိုင္သူ ေမာလို႔ လက္မႈိင္ခ်
၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္ကေန ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာအထိ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ တရားစီရင္ေရး၊ ဥပေဒေရးရာႏွင့္ တိုင္ၾကားစာမ်ား၊ အသနားခံစာမ်ား စိစစ္ေဆာင္ရြက္ေရး ေကာ္မတီကို ေရာက္ရွိတဲ့ တိုင္စာ အမႈတြဲေပါင္း ၁၂၃၆၀ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒီထဲက အမႈတြဲ ၁၄၈၅ ကို သက္ဆိုင္ရာ တရားလႊတ္ေတာ္နဲ႔ ႒ာနအသီးသီးကို လႊဲေျပာင္းေပးခဲ့ၿပီး ျပန္ၾကားစာ ၁၀၇၁ ေစာင္ ရခဲ့ပါတယ္။ တိုင္ၾကားစာ အမ်ားစုမွာ တရား႐ံုး အဆင့္ဆင့္ရဲ႕ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြကို မေက်နပ္လို႔ တိုင္တဲ့စာ ပိုမ်ားခဲ့ပါတယ္။ ဒီစာေတြကို ေျဖရွင္းေပးဖို႔ သက္ဆိုင္ရာ တရား႐ံုး အဆင့္ဆင့္ကို ေပးတဲ့အခါ တိုင္စာ အားလံုးနီးပါး ဥပေဒနဲ႔ အညီ ေဆာင္ရြက္ထားတယ္ဆိုၿပီး ေယဘုယ် ျပန္စာ ပို႔ခဲ့အတြက္ ေကာ္မတီက ဆက္လုပ္ဖို႔ အခက္ၾကံဳခဲ့တယ္လို႔ အစီရင္ခံစာမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ လက္ရွိ တရားစီရင္ေရး အေပၚ ေကာ္မတီက ေကာက္ခ်က္ဆြဲတဲ့ အခါ “တရားစီရင္ေရး အပိုင္းတြင္ အဂတိတရားမ်ား လႊမ္းၿခံဳလ်က္ပင္ ရွိေနသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ တရားသူႀကီး အဆင့္ဆင့္သည္ အထက္ တရားသူႀကီး အဆင့္ဆင့္၏ ႀကီးၾကပ္မႈျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ အေပးအယူ ကိစၥမ်ားတြင္ ကြင္းဆက္မ်ား ရွိသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ အလားတူပင္ ဥပေဒ၀န္ထမ္း အဆင့္ဆင့္၌လည္း ႀကီးၾကပ္သူ အဆင့္ဆင့္ ၀န္ထမ္းမ်ားသည္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ကြင္းဆက္ ရွိေနၿပီး နားလည္မႈျဖင့္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိပါသည္။ အမ်ားအားျဖင့္ ျပစ္မႈမ်ားတြင္ အဆိုပါ အေျခအေနမ်ားကို ေတြ႕ရွိရပါသည္” လို႔ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ “တရားစီရင္ေရး ဆိုရာတြင္ တရားသူႀကီးမ်ားႏွင့္သာ လံုး၀ သက္ဆိုင္သည္ မဟုတ္ဘဲ ဥပေဒ အရာရွိမ်ား၊ ေရွ႕ေန ေရွ႕ရပ္မ်ား၊ တရားစြဲ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ တရား႐ံုး ၀န္ထမ္းမ်ားႏွင့္ အဆင့္ဆင့္ စာပို႔လုလင္အထိ ပါ၀င္ပတ္သက္လ်က္ရွိရာ ၎တို႔၏ အဂတိတရား ကင္းရွင္းမႈ အထူး လိုအပ္ေနေၾကာင္း သံုးသပ္ ေတြ႕ရွိရသည္” လို႔ ဆက္ၿပီး ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
တရားသူႀကီး အဆင့္ဆင့္ကေန တရား႐ံုး စာေရးအထိ ဆက္ႏႊယ္ ပတ္သက္ေနတဲ့ ျခစားမႈေတြမွာ အားလံုးရဲ႕ အဂတိ လိုက္စားမႈကို ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ဖို႔ မလြယ္ဘူးဆိုၿပီး ေကာ္မတီက သံုးသပ္ခ်က္ ေျပာပါတယ္။
တရားစီရင္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လႊတ္ေတာ္ ေကာ္မတီ အသီးသီးကို တိုင္စာေတြ ေရာက္ေပမယ့္ အေရးယူ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့တဲ့ ထင္ထင္ရွားရွား ျဖစ္စဥ္ တစ္ခုမွ ထြက္မလာပါဘူး။
■ ဘယ္သူေတြကို ဖိႏွိပ္ေနလဲ
ျပစ္မႈဆိုင္ရာ တရားစြဲဆိုမႈေတြမွာ တရားသူႀကီး အဆင့္ဆင့္ကေန တရား႐ံုး စာေရးအထိ အဂတိ လိုက္စားမႈေတြ ရွိေနၿပီး ႀကီးမား က်ယ္ျပန္တဲ့ ကြန္ရက္ႀကီး တစ္ခု ျဖစ္ေနတဲ့အထိ လိႈက္စားေနတာကို လႊတ္ေတာ္ေကာ္မတီက ေထာက္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ လက္ရွိ တရားစီရင္ေရး အေျခအေနပါပဲ။
တစ္ဖက္မွာေတာ့ ႏိုင္ငံေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ တက္ၾကြ လႈပ္ရွားသူေတြကိုေတာ့ တရားေရး မ႑ိဳင္က ဖိႏွိပ္ထားပါတယ္။ သူတို႔ေတြကို ေထာင္ခ်မႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စက္တင္ဘာမွာ ေလ်ာ့က်သြားေပမယ့္ ေအာက္တိုဘာနဲ႔ ႏို၀င္ဘာမွာ ျပန္ၿပီး ျမင့္တက္လာပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ား ကူညီေစာင့္ေရွာက္ေရး အဖြဲ႕ (AAPP) ရဲ႕ အစီရင္ခံစာေတြအရ စက္တင္ဘာမွာ ေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္ခံရသူ ၉၆ ဦး၊ တရားရင္ဆိုင္ေနရသူ ၄၆၆ ဦးပဲ ရွိရာက ေအာက္တိုဘာမွာ ေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္ခံရသူ ၁၁၂ ဦး၊ တရားရင္ဆိုင္ေနရသူ ၄၈၆ ဦး၊ ႏို၀င္ဘာမွာ ေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္ခံရသူ ၁၂၇ ဦး၊ တရားရင္ဆိုင္ေနရသူ ၄၇၇ ဦးထိ ရွိခဲ့ပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဆက္ႏႊယ္မႈ မရွိတဲ့ ျဖစ္စဥ္ေတြမွာ အဂတိလိုက္စားမႈေတြ ေရာေထြးၿပီး တရားေရးမ႑ိဳင္ ယိမ္းယိုင္မႈ ရွိေနေပမယ့္ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဆက္ႏႊယ္တဲ့ အမႈျဖစ္စဥ္ေတြမွာ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ အေရးယူ ဖိႏွိပ္မႈ လုပ္ေနတာေတြက အရင္ စစ္အစိုးရ လက္ထက္က တရားစီရင္မႈ ပံုစံေတြ အတိုင္းပါပဲ။
အနီးစပ္ဆံုး သာဓက အျဖစ္ ၿပီးခဲ့တဲ့ ဒီဇင္ဘာ ၁၇ ရက္မွာ အလုပ္သမားေရး လႈပ္ရွားသူ ညီအစ္ကို ႏွစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ကိုသူေဇာ္ၾကည္၀င္းနဲ႔ ကိုႏိုင္ေဇာ္ၾကည္၀င္းတို႔ကို ပုဒ္မ ၅၀၅ (ခ) ရဲ႕ ျပင္းထန္တဲ့ ျပစ္ဒဏ္ေထာင္ဒဏ္ ႏွစ္ႏွစ္ ခ်ခဲ့ပါတယ္။
သူတို႔တင္ မကပါဘူး။ ႏို၀င္ဘာ ၈ ရက္ ေရြးေကာက္ပြဲ အၿပီးမွာ ႏိုင္ငံေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ဆက္ႏႊယ္တဲ့ အမႈ ျဖစ္စဥ္ေတြမွာ ျပစ္မႈနဲ႔ ျပစ္ဒဏ္မွ်တျခင္း မရွိဘူးလို႔ ယူဆႏိုင္တဲ့ ေထာင္ဒဏ္ ခ်မွတ္မႈေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။
ဘားအံမွာဆိုရင္ ေျမယာအေရး လႈပ္ရွားသူ ေစာေမာင္ႀကီးနဲ႔ ေစာအယ္ေဆးတို႔ ႏွစ္ဦး မတရားအသင္း ဥပေဒပုဒ္မ ၁၇/၁ နဲ႔ ေထာင္ဒဏ္ ႏွစ္ႏွစ္စီ ခ်မွတ္ခံရပါတယ္။ ကရင္ျပည္နယ္မွာပဲ သိမ္းဆည္းလယ္ယာေျမ ျပန္ရဖို႔ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ခဲ့တဲ့ လယ္သမား ခုနစ္ဦး အပါအ၀င္ ၁၁ ဦး ေထာင္ႏွစ္လစီ က်ခံခဲ့ရပါတယ္။ ဒီအတိုင္းပဲ ေျမယာ အခြင့္အေရး လႈပ္ရွားမႈ လုပ္ခဲ့တဲ့ မိေခ်ာင္းကန္ ျပည္သူ ၁၄ ဦးကို ေထာင္ဒဏ္ သံုးလစီ က်ခံဖို႔ ထပ္ၿပီး အမိန္႔ ခ်ခဲ့ပါတယ္။
အခ်ိဳးက် ကိုယ္စားျပဳစနစ္ (ပီအာ) ကို ဆန္႔က်င္ေၾကာင္း ျပည္ၿမိဳ႕မွာ ဆႏၵျပခဲ့သူ ကိုေက်ာ္ေဆြ၊ ကိုေက်ာ္ဆန္း၊ ကိုေမာင္ေမာင္တိုး၊ ကို၀ဏၰနဲ႔ ကိုမ်ိဳးသူထြဋ္ တို႔ကိုလည္း ၿငိမ္း၊ စု၊ စီ ဥပေဒပုဒ္မ ၁၉ နဲ႔ အလုပ္ၾကမ္း အပါအ၀င္ ေထာင္ဒဏ္ေလးလ ခ်မွတ္ခံရ ပါေသးတယ္။
ျပည္ၿမိဳ႕မွာပဲ ဧရာ၀တီျမစ္ဆံု စီမံကိန္းကို ဆန္႔က်င္ၿပီး ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားေတြ ျပန္လႊတ္ေပးဖို႔ ေတာင္းဆိုခဲ့သူ ကို၀င္းလိႈင္နဲ႔ ကိုေက်ာ္ေဆြတို႔ကို ၿငိမ္း၊ စု၊ စီ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၉ နဲ႔ ေထာင္ငါးလ ခ်မွတ္ခံရပါတယ္။ အဲဒီ ႏွစ္ေယာက္မွာ ကိုေက်ာ္ေဆြက အလုပ္ၾကမ္းနဲ႔ ေထာင္ဒဏ္ ေလးလ အပါအ၀င္ ေထာင္ဒဏ္ ကိုးလ က်ခံေနရသူ ျဖစ္ၿပီး ကို၀င္းလိႈင္က အျခား ပုဒ္မေတြနဲ႔ ေထာင္ဒဏ္ သံုးႏွစ္နဲ႔ တစ္လ က်ခံေနရသူ ျဖစ္ပါတယ္။
ေရပူ ဆရာေတာ္ကို သစ္ေတာ ဥပေဒပုဒ္မ ၄၂(ခ)နဲ႔ စြဲခ်က္တင္ အမိန္႔ခ်ခဲ့တာ၊ အမ်ိဳးသား ပညာေရး ဥပေဒ ျပင္ဆင္ဖို႔ အၾကမ္းမဖက္ ဆႏၵ ထုတ္ေဖာ္ခဲ့တဲ့ ကိုေက်ာ္ကိုကို၊ မၿဖိဳးၿဖိဳးေအာင္ အပါအ၀င္ ေက်ာင္းသား ေလးဦးကို ပုဒ္မ ၄၄၈ နဲ႔ ပုဒ္မ ထပ္တိုးၿပီး တရားစြဲခဲ့တာ၊ မေခ်ာစႏၵီထြန္းကို ဆက္သြယ္ေရး ဥပေဒ ပုဒ္မ ၆၆ (ဃ)နဲ႔ စြဲခ်က္တင္ခဲ့တာ စတဲ့ ျဖစ္စဥ္ေတြက အခုလမွာ ဆက္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
ဒီ ျဖစ္စဥ္ေတြဟာ ႏို၀င္ဘာ ၈ ရက္ ေရြးေကာက္ပြဲ အၿပီး NLD အႏိုင္ရၿပီးခ်ိန္မွာ ဆက္တိုက္ ျဖစ္ခဲ့တာပါ။ ဒါေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ NLD ဘက္က မွတ္ခ်က္ျပဳ ေျပာဆိုတာ မေတြ႕ရေသးပါဘူး။ ဒီအတိုင္းပဲ တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္ ေျဖာင့္မတ္ ၾကံ့ခိုင္ဖို႔ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ ဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြကိုလည္း မေျပာေသးပါဘူး။
■ ျမန္မာ့ တရားစီရင္ေရး စနစ္
၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၈(ခ)အရ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အျမင့္ဆံုး တရား႐ံုးလို႔ ဖြင့္ဆိုပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ တရားစီရင္ေရး စနစ္ကို သံုးမ်ိဳး ခြဲထုတ္ထားပါတယ္။
ပထမ တစ္ခုက ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္၊ တိုင္းေဒသႀကီး တရားလႊတ္ေတာ္မ်ား၊ ျပည္နယ္ တရားလႊတ္ေတာ္မ်ား၊ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ တရား႐ံုးမ်ား၊ ခ႐ိုင္ တရား႐ံုးမ်ား၊ ၿမိဳ႕နယ္ တရား႐ံုးမ်ားနဲ႔ ဥပေဒအရ တည္ေထာင္ထားတဲ့ တရား႐ံုးမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။
ဒုတိယ တစ္ခုက စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ တရား႐ံုးမ်ား ျဖစ္ၿပီး တတိယ တစ္ခုက ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခံု႐ံုး ျဖစ္ပါတယ္။
၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ အခန္း (၆) တရားစီရင္ေရး အခန္း၊ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ ဖြဲ႕စည္းျခင္း ပုဒ္မ ၂၉၄ မွာ “စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ တရား႐ံုးမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခံု႐ံုး၏ စီရင္ပိုင္ခြင့္ အာဏာမ်ားကို မထိခိုက္ေစဘဲ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အျမင့္ဆံုး တရား႐ံုး ျဖစ္သည္” လို႔ ဖြင့္ဆိုထားပါတယ္။
ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ဟာ ႏိုင္ငံရဲ႕ အျမင့္ဆံုး တရား႐ံုး ျဖစ္ေပမယ့္ စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ တရား႐ံုးေတြနဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခံု႐ံုးကို ေက်ာ္လြန္လို႔ မရတဲ့ သေဘာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ဖြင့္ဆိုခ်က္ သေဘာတရားဟာ အေမရိကန္နဲ႔ ၿဗိတိန္မွာေတာင္ မရွိတဲ့ ပုံစံမ်ိဳးပါ။
တရားစီရင္ေရး စနစ္မွာ ဂ်ဴရီ စနစ္ကို မသံုးဘဲ တစ္ပါးထိုင္ စနစ္ကိုပဲ သံုးပါတယ္။ ကိုလိုနီေခတ္နဲ႔ ပါလီမန္စနစ္မွာ တစ္ပါးထိုင္ စနစ္ကိုပဲ သံုးခဲ့ၿပီး တရား႐ံုးကို တရားမ တရား႐ံုးနဲ႔ ရာဇ၀တ္ တရား႐ံုးဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ိဳး ခြဲထားပါတယ္။
၁၉၇၄ ခုႏွစ္ကေန ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ၾကားကာလမွာ တရားမမႈကိုေရာ၊ ရာဇ၀တ္မႈေတြကိုပါ တရား႐ံုး တစ္ခုတည္းက စစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဂ်ဴရီစနစ္ပံုစံ သံုးဦးထိုင္ စနစ္ (အမ်ားထိုင္ စနစ္)သံုးၿပီး တရားစီရင္ပါတယ္။
၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဦးေအာင္တိုးက တရား႐ံုးခ်ဳပ္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ ျဖစ္လာပါတယ္။ ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီေခတ္က သံုးခဲ့တဲ့ တစ္ပါးထိုင္ စနစ္ကို ျပန္သံုးခဲ့ၿပီး တရားသူႀကီးေတြကို အစိုးရက ခန္႔အပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီအခါ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းက တရားေရးကို ေပၚေပၚထင္ထင္ပဲ လႊမ္းမိုးမႈ ျဖစ္လာခဲ့သလို အဂတိ လိုက္စားမႈနဲ႔ ျခစားမႈေတြလည္း က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ျဖစ္လာပါတယ္။ တစ္ဖက္မွာလည္း တရားေရးမ႑ိဳင္ဟာ ႏိုင္ငံေရး သမားေတြကို မတရား ႏွိပ္ကြပ္ အေရးယူဖို႔အတြက္ အသံုးခ်ခံပဲ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
၂၀၁၁ ခုႏွစ္ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ မတက္ခင္ အခ်ိန္အထိ ဦးေအာင္တိုးက တရား႐ံုးခ်ဳပ္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ တာ၀န္ကို ရယူခဲ့သလို သူ႔လက္ထက္မွာပဲ ျမန္မာ့ တရားစီရင္ေရး စနစ္ ပ်က္စီးမႈ အဆိုးဆံုး ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွာလည္း နာလန္ မထူႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။
နာလန္ မထူႏိုင္တဲ့ အခ်က္တစ္ခုက ၂၀၁၁ ခုႏွစ္အလြန္ ျမန္မာ့ တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္ဟာ ဦးေအာင္တိုး စိတ္ႀကိဳက္ ေရးဆြဲထားတဲ့ ပံုစံအတိုင္း လႈပ္ရွားေနရလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
■ ဦးေအာင္တိုး စိတ္ႀကိဳက္ ပံုစံ
၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္း စစ္အစိုးရရဲ႕ သက္ေတာ္ရွည္ အမတ္တစ္ဦးလို႔ ေျပာႏိုင္တဲ့ ဦးေအာင္တိုးဟာ ျမန္မာ့ တရားစီရင္ေရး စနစ္ကို စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြ အလိုက် ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္ ႀကိဳးကိုင္ပါတယ္။
ဦးေစာေမာင္ကေန ဦးသန္းေရႊ ေျပာင္းသြားေပမယ့္ ဦးေအာင္တိုးရဲ႕ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ေနရာ ေျပာင္းမသြားပါဘူး။
၁၉၉၃ ခုႏွစ္ အမ်ိဳးသား ညီလာခံ စတင္ခ်ိန္မွာ ဦးေအာင္တိုးက အမ်ိဳးသား ညီလာခံ က်င္းပေရး လုပ္ငန္းေကာ္မတီ ဥကၠ႒ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ မ်ိဳးညြန္႔က အမ်ိဳးသား ညီလာခံ က်င္းပေရး ေကာ္မရွင္ ဥကၠ႒ ျဖစ္ပါတယ္။
၂၀၀၇ ခုႏွစ္ အမ်ိဳးသား ညီလာခံ ၿပီးဆံုးခ်ိန္မွာလည္း အမ်ိဳးသား ညီလာခံ က်င္းပေရး လုပ္ငန္းေကာ္မတီ ဥကၠ႒ ဦးေအာင္တိုးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ညီလာခံ က်င္းပေရး ေကာ္မရွင္ ဥကၠ႒က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး သိန္းစိန္ (ယခု ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ) ျဖစ္ပါတယ္။
ဦးေအာင္တိုးဟာ အမ်ိဳးသား ညီလာခံ အစကေန အဆံုးအထိ ပါ၀င္ခဲ့သူ ျဖစ္ၿပီး ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒကို စိတ္ႀကိဳက္ ေရးဆြဲခဲ့သူေတြထဲက အဓိက ေက်ာ႐ိုးတစ္ခု ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမွာ ပါ၀င္တဲ့ တရားစီရင္အခန္း ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြက သူ႔စိတ္ႀကိဳက္ ပံုစံ ျဖစ္ပါတယ္။
၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒမွာ တရားေရး မ႑ိဳင္ကို လြတ္လပ္စြာ ရပ္တည္တဲ့ ပံုစံျဖစ္ေအာင္ ပံုေဖာ္ခဲ့ပါတယ္။ ပံုေဖာ္ခဲ့တာပဲ ျဖစ္ၿပီး လက္ေတြ႕မွာ မဟုတ္ပါဘူး။
စစ္အစိုးရ လက္ထက္မွာ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ တရားသူႀကီးေတြကို အစိုးရကပဲ ခန္႔အပ္ပါတယ္။
၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒမွာေတာ့ ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ကို ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတက ေရြးခ်ယ္ပါတယ္။ သမၼတ ေရြးခ်ယ္တာကို ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က ဆံုးျဖတ္ေပးရတာပါ။
ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ တရားသူႀကီးေတြကို သမၼတက ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ တိုင္ပင္ၿပီး ေရြးပါတယ္။ သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းနဲ႔ ျပည္နယ္ တရားလႊတ္ေတာ္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ေတြကို သမၼတက ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္၊ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္း၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ေတြနဲ႔ တိုင္ပင္ၿပီး ေရြးရပါတယ္။ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္း၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ေတြ ဆိုတာ သမၼတက ေရြးခ်ယ္ ခန္႔အပ္ထားသူေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
သက္ဆိုင္ရာ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းအလိုက္ တရားသူႀကီးေတြကို ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္က သမၼတ ခန္႔အပ္ထားတဲ့ သက္ဆိုင္ရာ ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္း၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ေတြနဲ႔ တိုင္ပင္ၿပီး ေရြးခ်ယ္ရပါတယ္။
ဒီလို ေရြးခ်ယ္ပံုကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ တရားေရး မ႑ိဳင္ရဲ႕ အဓိက ပဲ့ကိုင္ရွင္ တရားသူႀကီးေတြကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းက ေရြးခ်ယ္ခြင့္ ရထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါက အရင္ စစ္အစိုးရ လက္ထက္ ပံုစံနဲ႔ ပံုသဏၭာန္ ကြဲေပမယ့္ အႏွစ္သာရ အတူတူပါပဲ။ ဒီေတာ့ အရင္ စစ္အစိုးရ လက္ထက္ တရားစီရင္ေရး ပံုစံကို သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ လက္ထက္မွာ ျပန္ျမင္ရတာ မဆန္းပါဘူး။
ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ တရားစီရင္ေရး၊ ဥပေဒေရးရာႏွင့္ တိုင္ၾကားစာမ်ား၊ အသနားခံစာမ်ား စိစစ္ ေဆာင္ရြက္ေရး ေကာ္မတီက လႊတ္ေတာ္ကို ေနာက္ဆံုး တင္သြင္းခဲ့တဲ့ အစီရင္ခံစာမွာေတာ့ “ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတသည္ ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ကို ခန္႔အပ္ျခင္း၊ ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ ညႇိႏိႈင္း၍ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ တရားသူႀကီးမ်ား ခန္႔အပ္ျခင္း လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ျပ႒ာန္းေပးထားသည္။ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒက ေပးအပ္ထားေသာ အာဏာအရ ခန္႔အပ္၍ တရား႐ံုးမ်ား၏ လြတ္လပ္ခြင့္ကို အသိအမွတ္ ျပဳသည္ဟု ဆိုေသာ္လည္း အထက္ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေၾကာင့္ ဘက္လိုက္သည့္ သြင္ျပင္ ျဖစ္ေပၚေစၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အပိုင္းက တရားစီရင္ေရး လြတ္လပ္ခြင့္ကို လႊမ္းမိုးေနေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္” လို႔ တိုက္႐ိုက္ ေျပာဆိုထားပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ “ႏိုင္ငံေတာ္ အႀကီးအကဲႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒက ေပးအပ္ထားေသာ အခြင့္အေရးမ်ား အရ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ႏွင့္ ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္မ်ား၏ ေထာက္ခံခ်က္ အသီးသီးျဖင့္ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ခြင့္ ရၾကေသာ တရားသူႀကီးမ်ားသည္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္မ်ား၏ လႊမ္းမိုးမႈမွ လြတ္ကင္းႏိုင္မည္ မဟုတ္သည္ကို သံုးသပ္ ေတြ႕ရွိရသည္” လို႔လည္း ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
ဒီေဖာ္ျပခ်က္ ႏွစ္ရပ္ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ တရားေရး မ႑ိဳင္တြင္းက ျခစားမႈ၊ အဂတိ လိုက္စားမႈနဲ႔ အာဏာ အလြဲသံုးစား လုပ္မႈေတြကို ဘယ္တရားသူႀကီးက က်ဴးလြန္သည္ ျဖစ္ေစ တာ၀န္ယူမႈ၊ တာ၀န္ခံမႈဟာ သက္ဆိုင္ရာ ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္းတရားသူႀကီးခ်ဳပ္၊ ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ အျပင္ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ အထိပါ သက္ေရာက္ေနတယ္လို႔ ညႊန္းဆိုပါတယ္။
■ ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ ဘယ္သူလဲ
အခုခ်ိန္မွာေတာ့ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္မွာ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ အပါအ၀င္ တရားသူႀကီး ခုနစ္ဦး ရွိပါတယ္။
ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္က ဦးထြန္းထြန္းဦး ျဖစ္ၿပီး တပ္မေတာ္ အရာရိွေဟာင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ကေန ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ထိ ဦးေအာင္တိုး လက္ေအာက္မွာ ဒုတိယ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့ၿပီး သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ လက္ထက္မွာ ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ ျဖစ္လာခဲ့သူပါ။
က်န္တဲ့ ေျခာက္ဦးက ဦးစိုးညြန္႔ (ယခင္ တရားစီရင္ေရး၏ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ အၿငိမ္းစား)၊ ဦးျမသိမ္း (ယခင္ ရန္ကုန္တိုင္း တရားသူႀကီး အၿငိမ္းစား)၊ ဦးျမင့္ေအာင္ (ယခင္ တိုင္းတရားသူႀကီး)၊ ဦးသာေ႒း (ယခင္ စစ္ဥပေဒခ်ဳပ္႐ံုး-ဒုတိယ ဗိုလ္မွဴးႀကီး၊ ယခင္ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႕၀င္)၊ ဦးေအာင္ေဇာ္သိန္းနဲ႔ ဦးျမင့္ဟန္တို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေျခာက္ဦးမွာ ဦးသာေ႒း၊ ဦးေအာင္ေဇာ္သိန္းနဲ႔ ဦးျမင့္ဟန္တို႔က တပ္မေတာ္ အရာရိွေဟာင္းေတြ ျဖစ္ၿပီး ဦးျမသိန္း၊ ဦးျမင့္ေအာင္နဲ႔ ဦးစိုးညြန္႔တို႔ သံုးဦးပဲ အရပ္ဘက္က ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအတြက္ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္မွာ ေလးဦးက တပ္မေတာ္ အရာရိွေဟာင္းေတြ ျဖစ္ၿပီး သံုးဦးက အရပ္ဘက္က ျဖစ္ေနပါတယ္။
ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ အခု တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္မွာ ပါ၀င္ေနတဲ့ ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ အပါအ၀င္ သက္ဆိုင္ရာ ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္းအလိုက္ တရားလႊတ္ေတာ္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ ဖြဲ႕စည္းပံုက သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ စိတ္ႀကိဳက္ ျဖစ္သလို အဲဒီ စိတ္ႀကိဳက္ ပံုစံကို ဦးေအာင္တိုး စိတ္ႀကိဳက္ ေရးဆြဲထားတဲ့ တရားစီရင္ေရး ပံုစံနဲ႔ အသက္သြင္းထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ႏို၀င္ဘာ ၈ ရက္ ေရြးေကာက္ပြဲ အၿပီးမွာေတာ့ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ သက္တမ္း ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ မတ္လမွာ ကုန္ပါၿပီ။ ဒါေပမဲ့ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ စိတ္ႀကိဳက္ ေရြးခ်ယ္ထားတဲ့ ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ တရားသူႀကီးအဖြဲ႕၊ သက္ဆိုင္ရာ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းအလိုက္ တရားလႊတ္ေတာ္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ေတြနဲ႔ သူတို႔ ခန္႔အပ္ထားတဲ့ တရားသူႀကီးေတြရဲ႕ သက္တမ္းမကုန္ဘဲ အစိုးရ အဖြဲ႕သစ္ လက္ထက္မွာလည္း သူတို႔ ဆက္ရွိေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါကလည္း ဦးေအာင္တိုး စိတ္ႀကိဳက္ ေရးဆြဲထားတဲ့ တရားစီရင္ေရး ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ရတာပါ။ သူတို႔ စိတ္ႀကိဳက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အစိုးရအဖြဲ႕ မရွိေတာ့ရင္ေတာင္ စိတ္ႀကိဳက္ ပံုေဖာ္ထားတဲ့ တရားစီရင္ေရးမွာ အံ၀င္ခြင္က် ျဖစ္ေနသူေတြ ဆက္ၿပီး ရွင္သန္ႏိုင္ေအာင္ ဦးေအာင္တိုးက ျပင္ဆင္ခဲ့ပါတယ္။
■ ဖယ္ရွားရန္ ခက္သူမ်ား
၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြအရ ဖယ္ရွားဖို႔ ခက္ခဲသူေတြက တရားသူႀကီးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဖယ္ရွားဖို႔အျပင္ အေရးယူ အျပစ္ေပးႏိုင္ဖို႔ေတာင္ အခြင့္အေရး နည္းပါတယ္။
ဒါဟာ လြတ္လပ္ၿပီး မွန္ကန္ မွ်တတဲ့ တရားစီရင္ေရးစနစ္ ျဖစ္ေနခ်ိန္မွာ ျပႆနာ မဟုတ္ေပမယ့္ အခုလို အဂတိတရား လႊမ္းမိုးေနတဲ့ တရားစီရင္ေရး စနစ္မွာ ျပႆနာ ျဖစ္လာပါတယ္။
တရားသူႀကီးေတြကို ဖယ္ရွားဖို႔ ခက္တဲ့ အေၾကာင္းရင္း ႏွစ္ခ်က္ ရွိပါတယ္။ ပထမ တစ္ခ်က္က သူတို႔ရဲ႕ ရာထူးသက္တမ္း ရွည္လ်ားမႈ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယ တစ္ခ်က္က သူတို႔ကို ဖယ္ရွားမယ္ ဆိုရင္ လုပ္ေဆာင္ရတဲ့ အဆင့္ဆင့္ ခက္ခဲမႈ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီႏွစ္ခ်က္စလံုးကို ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြနဲ႔ အလြယ္တကူ ဖယ္ရွားလို႔ မရေအာင္ လုပ္ေပးထားပါတယ္။
တစ္နည္းအားျဖင့္ စစ္အစိုးရက ကာလရွည္ အသံုးခ်ခဲ့တဲ့ တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္ကို ထိပါးလို႔ မရေအာင္ ဦးေအာင္တိုးက ပံုေဖာ္ခဲ့တယ္။ တစ္ဆက္တည္းမွာပဲ ဒါကို ခုတံုးလုပ္ၿပီး တရားစီရင္ေရး နယ္ပယ္မွာ ျခစားမႈေတြ ဆက္ရွိခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၀၃ အရ ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ တရားသူႀကီးေတြရဲ႕ ရာထူးသက္တမ္းက အသက္ ၇၀ ျပည့္ခ်ိန္ထိ ျဖစ္ပါတယ္။
သက္ဆိုင္ရာ ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီး တရားလႊတ္ေတာ္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ေတြနဲ႔ တရားသူႀကီးေတြရဲ႕ ရာထူးသက္တမ္းက အသက္ ၆၅ ႏွစ္အထိ ျဖစ္တယ္လို႔ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၁၂ မွာ ျပ႒ာန္းပါတယ္။
လက္ရွိ အခ်ိန္မွာ ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ရဲ႕ အသက္က ၅၉ ႏွစ္ပဲ ရွိေသးတဲ့အတြက္ ေနာက္ထပ္ ၁၁ ႏွစ္အထိ တာ၀န္ယူပိုင္ခြင့္ ရွိသူ ျဖစ္ေနပါတယ္။ သူ႔အတိုင္းပဲ တရားသူႀကီး အမ်ားစုဟာလည္း ၂၀၂၀ ေက်ာ္လြန္တဲ့အထိ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ႏိုင္သူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာက NLD ဦးေဆာင္တဲ့ အစိုးရ တာ၀န္ယူခ်ိန္မွာလည္း ဦးေအာင္တိုး စိတ္ႀကိဳက္ ပံုစံနဲ႔ လည္ပတ္ေနတဲ့ တရားစီရင္ေရး ယႏၲရား ဆက္ရွိေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ လက္ထက္ တရားစီရင္ေရးမွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းက လႊမ္းမိုးေနခဲ့တယ္ ဆိုရင္ NLD ဦးေဆာင္တဲ့ အစိုးရ လက္ထက္မွာ ဒီလို ျဖစ္ႏိုင္ေခ် နည္းပါမယ္။ ဒါေပမဲ့ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒေအာက္ပဲ အရင္ စစ္အစိုးရ ပံုစံအတိုင္း ဆက္သြားမယ္ဆိုရင္ အစိုးရ ေျပာင္းေပမယ့္ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္ မေျပာင္းဘူးဆိုတဲ့ အေျခအေနကို ေရာက္ပါမယ္။
လႊတ္ေတာ္ ေကာ္မတီရဲ႕ ေနာက္ဆံုး အစီရင္ခံစာမွာ ျပည္သူကို အကာအကြယ္ေပးၿပီး ေျဖာင့္မတ္ ၾကံ့ခိုင္တဲ့ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္ ျဖစ္ဖို႔ဆိုရင္ တရား႐ံုး၊ တရားလႊတ္ေတာ္ အဆင့္ဆင့္ကို ဒီမိုကေရစီ က်င့္စဥ္နဲ႔ ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားရမယ္လို႔ သံုးသပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ လက္ရွိ တရားသူႀကီးေတြ၊ တရားေရး စီရင္ေရး စနစ္ကို မေျပာင္းဘဲနဲ႔ တရားေရး မ႑ိဳင္ တည့္မတ္ေအာင္ မလုပ္ႏိုင္ပါဘူး။
■ ဘယ္လို ေရွ႕ဆက္ၾကမလဲ
တရားစီရင္ေရးဟာ အဂတိတရား ကင္းရွင္းၿပီး လြတ္လပ္ မွန္ကန္ မွ်တတဲ့ တရားစီရင္ေရးစနစ္ ျဖစ္ရပါမယ္။
ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၉ တရားစီရင္ေရးမူေတြ အျဖစ္ (က) ဥပေဒႏွင့္အညီ လြတ္လပ္စြာ တရားစီရင္ေရး၊ (ခ) ဥပေဒအရ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားမွအပ ျပည္သူ႔ ေရွ႕ေမွာက္တြင္ တရားစီရင္ေရး၊ (ဂ) အမႈမ်ားတြင္ ဥပေဒအရ ခုခံ ေခ်ပခြင့္ႏွင့္ အယူခံပိုင္ခြင့္ ရရွိေရးဆိုၿပီး ဖြင့္ဆိုထားပါတယ္။
ပထမအခ်က္ ျဖစ္တဲ့ “ဥပေဒႏွင့္ အညီ လြတ္လပ္စြာ တရားစီရင္ေရး” အခ်က္မွာ ပါ၀င္တဲ့ “ဥပေဒႏွင့္ အညီ” ဆိုတာအတြက္ ျပန္ၿပီး စဥ္းစားဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီစကားရပ္ဟာ စစ္အစိုးရရဲ႕ လက္သံုးစကားတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ “ဥပေဒႏွင့္ အညီ” ဆိုတာကို သီးျခား ဖြင့္ဆိုျခင္း မရွိတဲ့အတြက္ ဒါကို အသံုးခ်ၿပီး ေမွ်ာ့ႀကိဳးဥပေဒ ဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြနဲ႔ မွန္ကန္မွ်တျခင္း မရွိတဲ့ တရားစီရင္မႈေတြ ျဖစ္ခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ လႊတ္ေတာ္ ေကာ္မတီရဲ႕ အစီရင္ခံစာမွာလည္း တိုင္ၾကားစာေတြကို ေျဖရွင္းဖို႔ ေပးပို႔တဲ့ အခါ ျပန္ၾကားလာတဲ့ စာေတြမွာ တိုင္ၾကားစာပါ အမႈေတြကို “ဥပေဒႏွင့္ အညီ” ေဆာင္ရြက္ထားတယ္လို႔ ေယဘုယ် ျပန္ၾကားလာတာကို ေတြ႕ရတဲ့အတြက္ ဆက္လုပ္ဖို႔ ခက္တယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။
“ဥပေဒႏွင့္ အညီ” ဆိုတာကို ျပင္ခ်င္ရင္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒကို ျပင္မွပဲ ရႏိုင္ပါမယ္။ ဒီအတိုင္းပဲ တရားသူႀကီးေတြရဲ႕ ရာထူး သက္တမ္းကို ျပင္ဆင္ဖို႔ ဆိုရင္လည္း ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ျပင္မွပဲ ရပါလိမ့္မယ္။
တရားသူႀကီးေတြရဲ႕ ရာထူးသက္တမ္းကို ျပင္ဖို႔အတြက္ လႊတ္ေတာ္မွာ ႀကိဳးစားခဲ့ပါတယ္။ တရားသူႀကီးေတြရဲ႕ ရာထူးသက္တမ္းကို အခု ျပ႒ာန္းထားသလို အသက္ ၇၀ အထိ၊ ၆၅ ႏွစ္ ျပည့္တဲ့အထိ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခြင့္ ေပးတာမ်ိဳးထက္ ရာထူးသက္တမ္း ငါးႏွစ္ ထားရွိဖို႔ ႀကိဳးစားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအဆိုကို ျပည္ေထာင္စု ၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီ (ျပည္ခိုင္ၿဖိဳး)က စၿပီး ေျပာခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
လႊတ္ေတာ္မွာ ေဆြးေႏြးတဲ့အခါ အဲဒီ ျပင္ဆင္လိုမႈ ပယ္ခ်ခံခဲ့ရပါတယ္။ တပ္မေတာ္ဘက္က ပယ္ခ်ခဲ့တာပါ။ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးအတြက္ ႀကိဳးစားခ်ိန္မွာ တရားစီရင္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျပင္ဆင္ခ်က္ ႏွစ္ရပ္ တင္သြင္းခဲ့ပါတယ္။
ပထမ တစ္ခုက ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ ဒုတိယ ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ေတြကို လႊတ္ေတာ္က ေရြးခ်ယ္ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယ အခ်က္ ရာထူးသက္တမ္း ကန္႔သတ္ခ်က္ လုပ္ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီ ႏွစ္ခ်က္လံုးကို တပ္မေတာ္က ပယ္ခ်ခဲ့ၿပီး ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ ဒုတိယ ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ေတြကို လႊတ္ေတာ္က ေရြးခ်ယ္မယ္ဆိုရင္ ဥပေဒျပဳေရး မ႑ိဳင္က တရားစီရင္ေရးကို လႊမ္းမိုးသြားႏိုင္တယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ တရားသူႀကီးေတြကို ရာထူးသက္တမ္း သတ္မွတ္မယ္ဆိုရင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မ႑ိဳင္နဲ႔ ဥပေဒျပဳေရး မ႑ိဳင္တို႔လို ရာထူးသက္တမ္း တူသြားၿပီး ႏိုင္ငံေရး ရာထူးပံုစံမ်ိဳး ျဖစ္သြားမယ္၊ တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္က ရာထူးသက္တမ္းကို ႏိုင္ငံေရးအရ သတ္မွတ္လိုက္တာနဲ႔ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္ ယိမ္းယိုင္သြားမယ္။ ဒါ့အျပင္ တာ၀န္ကို ငါးႏွစ္တစ္ႀကိမ္ လဲလွယ္ေစျခင္းဟာ တရားေရး မ႑ိဳင္ကို လိုတာထက္ ပိုမို ထိန္းေက်ာင္းရာ ေရာက္ၿပီး လြတ္လပ္တဲ့ တရားစီရင္ေရး မူကုိပါ ထိခိုက္ေစႏိုင္တယ္လို႔ တပ္မေတာ္ဘက္က ေဆြးေႏြးခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး တရားသူႀကီးေတြ ရာထူးသက္တမ္း ကန္႔သတ္တာကို ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတြမွာ မေတြ႕ရဘူးလို႔လည္း ေဆြးေႏြးခဲ့ပါတယ္။
တရားသူႀကီးေတြရဲ႕ ရာထူးကန္႔သတ္ခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြဘက္က ျပန္ေဆြးေႏြးခဲ့ပါတယ္။
ေတာင္ကိုရီးယားမွာ ေျခာက္ႏွစ္၊ ဆြစ္ဇာလန္ႏိုင္ငံမွာ ငါးႏွစ္၊ တစ္ပါတီစနစ္ ႏိုင္ငံေတြျဖစ္တဲ့ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံမွာ ငါးႏွစ္၊ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံမွာ ငါးႏွစ္ တရားသူႀကီးေတြကို ရာထူးသက္တမ္း ကန္႔သတ္တယ္လို႔ ေဆြးေႏြးခဲ့တာပါ။
ဒါေပမဲ့ အၿပီးသတ္ မဲခြဲ ဆံုးျဖတ္ခ်ိန္မွာ တရားစီရင္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျပင္ဆင္လိုတဲ့ အဆိုျပဳခ်က္ အားလံုး ႐ံႈးနိမ့္ပါတယ္။
တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္ကို တည့္မတ္ၿပီး တရားသူႀကီးေတြကို ထိန္းေက်ာင္းဖို႔အတြက္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္မႈ မလုပ္ဘဲ လုပ္ေဆာင္ဖို႔ ခက္ခဲတယ္ ဆိုေပမယ့္ လုပ္ႏိုင္တဲ့ နည္းလမ္းေတြ ရွိပါေသးတယ္။ အဲဒီ နည္းလမ္းသံုးဖို႔ ျပည္သူ႔ အားလိုပါတယ္။
■ ျပည္သူေစာင့္ၾကည့္ တရားစီရင္ေရး
လက္ရွိအခ်ိန္မွာ တရားစီရင္ေရးကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းက လႊမ္းၿခံဳထားတာ ျငင္းဖို႔ ခက္ပါတယ္။ အဂတိတရားကင္းၿပီး လြတ္လပ္မွန္ကန္မွ်တတဲ့ တရားစီရင္ေရးလည္း မျဖစ္ေသးပါဘူး။ NLD ရဲ႕ ေရြးေကာက္ပြဲ ေၾကညာစာတမ္းမွာ ပါ၀င္တဲ့ အခ်က္ ေျခာက္ခ်က္နဲ႔လည္း ပ်က္စီးေနတဲ့ တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္ကို တည့္မတ္ဖို႔ မလြယ္ကူပါဘူး။
ဒီအတြက္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြနဲ႔ပဲ တရားသူႀကီးေတြကို ထိန္းေက်ာင္းဖို႔ လုပ္ရပါမယ္။ ဒါကို လုပ္ဖို႔ဆိုရင္ ျပည္သူအားက အေရးႀကီးပါတယ္။
ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္အရ တရားသူႀကီးေတြကို စြပ္စြဲ ျပစ္တင္ၿပီး ရာထူးက ဖယ္ရွားလို႔ ရပါတယ္။
ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ေက်းဇူးသစၥာကို ေဖာက္ဖ်က္မယ္၊ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ တစ္ရပ္ရပ္ကို ေဖာက္ဖ်က္မယ္၊ အက်င့္သိကၡာ ပ်က္ျပားမယ္၊ ျပ႒ာန္းထားတဲ့ အရည္အခ်င္း ပ်က္ယြင္းမယ္ဆိုရင္ စြပ္စြဲ ျပစ္တင္လို႔ ရပါတယ္။
ဒီအခ်က္ေတြထဲမွာ အက်င့္သိကၡာ ပ်က္ျပားျခင္းက အသံုးျပဳလို႔ အေကာင္းဆံုး အခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ တရားသူႀကီး တစ္ဦးက အဂတိ လိုက္စားမႈ ရွိမယ္၊ မေလ်ာ္ၾသဇာ က်င့္သံုးမယ္၊ မွန္ကန္မွ်တတဲ့ စီရင္မႈေတြ မလုပ္ဘူးဆိုရင္ ဒီအခ်က္ေတြကို ေဖာ္ထုတ္ၿပီး စြပ္စြဲျပစ္တင္ႏိုင္ရင္ ရာထူးက ဖယ္ရွားဖို႔ လုပ္ႏိုင္ပါတယ္။
ဒီအတြက္ သတင္း အခ်က္အလက္ေတြကို ျပည္သူက ရွာေဖြေပးမယ္။ ျပည္သူေတြ ရွာေပးတာကို လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြက အဆင့္ဆင့္ လုပ္ေပးမယ္ဆိုရင္ တရားသူႀကီးေတြကို ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ ေပးထားခ်က္ေတြထဲကပဲ ျဖဳတ္ခ်ၿပီး အေရးယူ အျပစ္ေပးလို႔ ရပါတယ္။
အရင္ အစိုးရ အဆက္ဆက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မ႑ိဳင္က တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္ကို အကာအကြယ္ ေပးခဲ့တယ္ ဆိုရင္ ေနာက္အစိုးရ လက္ထက္မွာ ဒီအတိုင္း ဆက္မျဖစ္ဖို႔ အေရးႀကီးဆံုးပါပဲ။ ဆက္ျဖစ္တယ္ ဆိုရင္ တရားေရး မ႑ိဳင္ တည့္မတ္ဖို႔ လံုး၀ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။
လက္ေတြ႕ အေျခအေနမွာေတာ့ တရားသူႀကီး ၈၀၀ ေက်ာ္ ရွိတဲ့အထဲ ၆၀၀ ေက်ာ္ေလာက္ကို ဖယ္ရွားၿပီး အစားထိုးရမယ့္ အေနအထား ျဖစ္ပါတယ္။ အဂတိ လိုက္စားမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး ဥပေဒနဲ႔ အေရးယူ အျပစ္ေပးဖို႔ လိုအပ္သူေတြကို အေရးယူ အျပစ္ေပးရပါလိမ့္မယ္။ ဒါက ပထမအဆင့္ လုပ္ရမွာပါ။ ဒါကို လုပ္ၿပီးမွ လူသစ္ေတြနဲ႔ တရားစီရင္ေရး စနစ္ကို ေျပာင္းလဲရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလို မဟုတ္ဘဲ အမ်ိဳးသား ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရး ေခါင္းစဥ္ေအာက္ကို တရားသူႀကီးေတြပါ ဆြဲသြင္းၿပီး လူေဟာင္းေတြနဲ႔ပဲ စနစ္ေျပာင္းဖို႔ ႀကိဳးစားမယ္ဆိုရင္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ဦးေအာင္တိုး စိတ္ႀကိဳက္ ေရးဆြဲသြားတဲ့ တရားစီရင္ေရး စနစ္ထဲမွာ သံသရာ လည္ေန႐ံုကလြဲၿပီး ဘာမွ ထူးျခားလာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။
Writer:
ေနထြန္းႏိုင္
0 comments:
Post a Comment